Πέμπτη 7 Ιουνίου 2012

ΣΤΟΝ ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑ ΓΙΑ ΧΡΕΗ ΑΠΟ 5.000 ΕΥΡΩ ΚΑΙ ΠΑΝΩ

Του Γιώργου Παππού
Στόχος είναι η είσπραξη τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ έως το τέλος του μήνα και τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ έως το τέλος του χρόνου -αν και το μεγαλύτερο στοίχημα για τις ημιδιαλυμένες εφορίες είναι να μπορέσουν να εισπράξουν και το 20% των οφειλών που θα καταστούν ληξιπρόθεσμες στους μήνες που ακολουθούν.
Το νομικό οπλοστάσιο χαρακτηρίζεται αναμφίβολα βαρύ και πλούσιο, αλλά, αν λάβει κανείς υπόψη τη δυστοκία των προηγούμενων μηνών και ετών, αντιλαμβάνεται τη σχετική επισήμανση στη νέα εγκύκλιο, σύμφωνα με την οποία «η λήψη των αναγκαστικών μέτρων είσπραξης πρέπει να γίνεται χωρίς διακρίσεις. Τα κριτήρια για τη λήψη των μέτρων πρέπει να είναι απολύτως αντικειμενικά, ήτοι να σχετίζονται με το ύψος της οφειλής ή την παλαιότητα αυτής ή το είδος αυτής και ποτέ επιλεκτικά, δηλαδή να μη σχετίζονται με το πρόσωπο του οφειλέτη».
Ξεκάθαρες εντολές
Αυτό που «χτυπάει», κατ’ αρχήν, είναι η υπενθύμιση ότι για οφειλές άνω των 5.000 ευρώ είναι υποχρεωτική η υποβολή αίτησης στον εισαγγελέα για άσκηση ποινικής δίωξης, κάτι που σημαίνει, πολύ απλά, ότι ενεργοποιείται η σχετική διάταξη, που είχε ατονήσει, καθώς είχαν δοθεί οδηγίες για ποινικές διώξεις για οφειλές πάνω από 50.000 ευρώ. Από εκεί και πέρα, οι εντολές προς τους εφόρους για το πώς θα κινούνται εφεξής είναι κάτι παραπάνω από σαφείς, αρχής γενομένης από τις διασταυρώσεις, που αφορούν:
- στοιχεία οφειλετών με εισοδήματα από ενοίκια, κατόχους πολυτελών αυτοκινήτων, απαιτήσεις από αμοιβές τρίτων,
- στοιχεία οφειλετών με ληξιπρόθεσμες οφειλές άνω των 3.000 ευρώ, με ακίνητη περιουσία και απαιτήσεις πελατών από συγκεντρωτικές καταστάσεις τιμολογίων πελατών-προμηθευτών,
- την άμεση είσπραξη από τους αρμόδιους συμβολαιογράφους πλειστηριασμάτων, για τα οποία έχει καταταγεί το Δημόσιο κατόπιν αναγγελίας αυτού σε διενεργηθέντες πλειστηριασμούς με επίσπευση τρίτων,
- τη διενέργεια αυτεπάγγελτων συμψηφισμών των βεβαίων και εκκαθαρισμένων χρηματικών ανταπαιτήσεων των οφειλετών κατά του Δημοσίου με τα υφιστάμενα βεβαιωμένα χρέη.
Οδηγός «πλεύσης»
Όσον αφορά την αποδοτικότητα των αναγκαστικών μέτρων είσπραξης, επισημαίνεται ότι τα μέτρα που θα λαμβάνονται θα πρέπει να επιφέρουν κατά προτεραιότητα άμεση είσπραξη της οφειλής και όχι απλώς να λαμβάνονται μέτρα μόνο για τη διακοπή ή αναστολή της παραγραφής. Και, για να μην υπάρχει περιθώριο παρερμηνείας, δίνονται οδηγίες προς τους εφόρους για το πώς πρέπει να ενεργούν κατά περίπτωση:
1. Για μικρού ύψους οφειλές, επιλέγεται η κατάσχεση στα χέρια τρίτων αντί της κατάσχεσης ακινήτων.
2. Επί πολλών ακινήτων, παραγγελία κατάσχεσης εκδίδεται σε βάρος ακινήτου ελεύθερου βαρών, του οποίου η αξία είναι μεν μεγαλύτερη της οφειλής, όχι όμως πολλαπλάσια αυτής -ενέργεια που εδράζεται στην αρχή της αναλογικότητας.
3. Επειδή η κατάσχεση πρέπει να γίνεται με στόχο όχι μόνο τη διακοπή της παραγραφής αλλά κυρίως για να επιφέρει άμεση είσπραξη, το προς κατάσχεση ακίνητο πρέπει να επιλέγεται ώστε, σε περίπτωση που ο οφειλέτης εξακολουθεί να μη συμμορφώνεται, να υπάρχει δυνατότητα άμεσης έκδοσης προγράμματος πλειστηριασμού.
4. Επί κατάσχεσης ακινήτων, τα οποία αποφέρουν εισόδημα από μισθώματα, γίνεται ταυτόχρονα και κατάσχεση των μισθωμάτων στα χέρια του ενοικιαστή (στο σύνολό τους ή κατά ποσοστό αυτών), ώστε να υπάρχει άμεση είσπραξη της οφειλής.
5. Επί οφειλετών επιτηδευματιών (φυσικών ή νομικών προσώπων), ζητείται να επιλέγεται η κατάσχεση απαιτήσεών τους στα χέρια τρίτων, όπως κατάσχεση των απαιτήσεων στα χέρια πελατών της επιχείρησης, εφόσον αυτές αποδεικνύονται από τα βιβλία της επιχείρησης ή από άλλη αιτία (συμβάσεις, εκχωρήσεις κοκ.). Για τον εντοπισμό των απαιτήσεων αυτών θα πρέπει να διεξάγεται ενδελεχής έρευνα και να παρέχεται, όπου αυτό είναι απαραίτητο, η βοήθεια του φορολογικού ελέγχου για τον εντοπισμό τους.
Στο στόχαστρο και οι συνυπόχρεοι
Αυτό που βλέπουμε ξανά μετά από πολύ καιρό είναι η σύσταση για «κυνήγι» και των συνυπόχρεων, οι οποίοι ευθύνονται με την περιουσία τους (έχουν αστική ευθύνη έναντι του Δημοσίου), μαζί με τον πρωτοφειλέτη, για την πληρωμή της οφειλής. Ποιοι είναι αυτοί;
- Σε περίπτωση σχολάζουσας κληρονομίας ή επιδικίας ή μεσεγγύησης, κατά περίπτωση, ο κηδεμόνας ή ο προσωρινός διαχειριστής ή ο μεσεγγυούχος.
- Σε περίπτωση ανηλίκων ή δικαστικώς ή νομίμως απαγορευμένων ή αυτών που βρίσκονται υπό δικαστική αντίληψη, κατά περίπτωση, ο επίτροπος ή ο κηδεμόνας ή ο αντιλήπτορας.
- Σε περίπτωση αποβιώσαντος φορολογούμενου, οι κληρονόμοι του, των οποίων η ευθύνη εκτείνεται μέχρι το ποσό της κληρονομικής μερίδας του καθενός.
Το υπουργείο Οικονομικών εφιστά, επίσης, τη προσοχή στις περιπτώσεις που ο οφειλέτης έχει μεταβιβάσει τα περιουσιακά του στοιχεία, έχοντας έτσι περιέλθει σε αδυναμία πληρωμής, επισημαίνοντας στους εφόρους ότι, βάσει του Αστικού Κώδικα, αυτές οι μεταβιβάσεις θα πρέπει να αναστρέφονται εντός πενταετίας. Επιπλέον, ζητά την ενεργοποίηση της αμοιβαίας συνδρομής, με στόχο περιουσιακά στοιχεία εκτός Ελλάδας, ενώ απαιτεί από τους εφόρους την άμεση λήψη μέτρων, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις οφειλετών χαρακτηρισθέντων ως «ιδιαιτέρου ρίσκου», είτε λόγω του ιδιαίτερου ύψους της οφειλής είτε εξαιτίας τής αδικαιολογήτως επιδειχθείσας απροθυμίας τους να συμμορφωθούν.
πηγή: makthes.gr
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι όροι που ισχύουν για τη δημοσίευση των σχολίων είναι οι εξής:
- Υβριστικά σχόλια αφαιρούνται από το PASPARTOU NEWS
- Ανώνυμες καταγγελίες που δε συνοδεύονται από αποδείξεις θα αφαιρούνται από το PASPARTOU NEWS.
- Το PASPARTOU NEWS δεν αλλοιώνει το περιεχόμενο ενός σχολίου.
- Τα σχόλια αναγνωστών δεν αντιπροσωπεύουν το PASPARTOU NEWS.
- Με την αποστολή ενός σχολίου αυτόματα αποδέχεστε τους όρους χρήσης .
Η συντακτική ομάδα του PASPARTOU NEWS